صبح قریب

صبح قریب
آخرین مطالب

چهل شب ـ چهل منزل1

يكشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۲، ۰۶:۴۳ ب.ظ

شب اول ـ منزلگاه مکه


*اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ*


السّلام علی ابن خاتم الانبیاء

سلام بر فرزندِ خاتم پیامبران

زیارت ناحیه مقدسه

در گشودن حجاب لفظ از آفتاب جمال معنی فراز فوق بر ادله ای چند از کتاب و سنت اقتصار میشود :

ادله قرآنی :


*آیه شریفه61 ، سوره آل عمران

*فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ*


آیه شریفة مباهله یکی از ادله قطعی بر نسبت نوری بُنوّت حضرات حسنین سلام الله علیهما با رسول معظّم صلی الله علیه وآله وسلم می باشد ، وجه دلالت آیه شریفه آنست که مطابق اجماع مفسرین عامه وخاصه بلکه جمیع امت ، مراد از ابنائنا حضرات حسنین سلام الله علیهما میباشد که در جریان دعوت نصارای نجران از سوی رسولخدا صلی الله علیه وآله همراه با پدر ومادر گرامی شان در صبح روز موعود جهت مباهله حضور یافتند.

ابوبکر رازی در این خصوص بیان داشته که آیه مباهله و دلالت فوق دلیلیست که میتوان به اتکای آن گفت : حسن و حسین علیهما السلام پسران و ابناء رسول معظم اسلام صلی الله علیه وآله میباشند و ازین رو فرزندان دختر شخص فرزندان حقیقی اویند ، اخبار خاصه و عامه نیز گواهی محکم و مستدل بر این ادعاست.

حافظ ابو نعیم ، ابن حجر و طبرانی در تحقیقات خویش و در ترجمه احوال سبط اکبر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله ـ امام مجتبی علیه السلام ـ از  عمر بن خطاب نقل مینمایند که : انی سمعت رسول الله یقول : کل حسب و نسب فمنقطع یوم القیامه ما خلا حسبی و نسبی و کل بنی انثی عصبتهم لأبیهم ما خلا بنی فاطمه ، انی أبوهم  وانا عصبتهم ... یعنی شنیدم از رسولخدا صلی الله علیه وآله که فرمود : در روز قیامت هر حسب و نسبی قطع می گردد مگر حسب ونسب من و عصبه هر شخص از جانب پدر اوست مگر اولاد فاطمه که من پدر و عصبه ایشانم.

خطیب خوارزمی ، احمد بن حنبل و سلیمان بلخی حنفی با اندک اختلافی در لفظ نقل میکنند که : رسول بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند که : ابنای هذان ریحانتای من الدنیا ابنای هذان امامان قائما او قعدا ... یعنی فرزنددان من حسن وحسین ریحانه دنیای منند و هر دوی ایشان امامند خواه قیام کنند و خواه نه.

همچنین در خبر است که محمد بن حنفیه روزی در معرکه صفین جنگی نمایان نمود ، پس حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به وی فرمود : اشهد انک ابنی حقا ... حقیقتاً تو پسر منی ... بحضرت علیه السلام گفته شد: یا امیرالمؤمنین مگر نه آنست که حسن وحسین نیز فرزندان شمایند؟ حضرت در پاسخ فرمودند : هما ابنا رسول الله ... ایشان فرزندان رسول خدایند.


***


*آیات شریفه 84 و 85 سوره مبارکه انعام

*وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ کُلا هَدَیْنا وَنُوحاً هَدَیْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ وَ أَیُّوبَ وَ یُوسُفَ وَ مُوسی وَ هارُونَ وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ * وَ زَکَرِیَّا وَ یَحْیی وَ عِیسی وَ إِلْیاسَ کُلٌّ مِنَ الصَّالِحِینَ*


از دیگر ادله روشن بر نسبت نورانی سابق الذکر آیات فوق از سوره مبارکه انعام می باشد ، عیاشی از ابی الاسود روایت کرده که حجاج شخصی نزد یحیی بن معمر فرستاد و باو پیغام داد ، شنیده ام تو عقیده داری که امام حسن و امام حسین علیهما السلام فرزندان پیغمبرند و گفته ای که این مطلب در قرآن میباشد ، من قرآن را از اول تا آخر خواندم چنین چیزی ندیدم . یحیی در جواب گفت : آیا در سوره انعام نخوانده ای و من ذریته داود و سلیمان تا آنجا که میگوید و زکریاء و یحیی و عیسی  و الیاس کل من الصالحین ؟ گفت : چرا ؟ گفت : عیسی با آنکه پدر نداشت از ذریه ابراهیم خوانده شده همینطور است امام حسن و امام حسین . در عیون اخبارالرضا از حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام مأثور است که حقتعالی عیسی را از طریق مریم به ذراری انبیاء ساخت و ما اهلبیت را از طرف مادرمان فاطمه الزهرا علیهاالسلام به ذراری حضرت رسول صلی الله علیه وآله ملحق ساخت .


***


ادله روایی :

*روایت اول

در صحیح بخاری یکی از کتب معتبر اهل سنت از ابی بکر نقل میکند که گفت : سمعت النبی صلی الله علیه و آله و هو علی المنبر و الحسن الی جنبه ینظر الی الناس مرة اولیه مرة و یقول ابنی هذا سید و لعل الله ان یصلح به بین فئتین من المسلمین . شنیدم که پیغمبردر حالیکه بر منبر بوده و حسن در پهلوی او نشسته بود و گاهی بمردم نظر میکرد و گاهی بسوی حسنش و میفرمود : این پسرمن سید است .

*روایت دوم

در صحیح ترمذی اسامه بن زید نقل میکند : قال طرقت لنبی صلی الله علیه و آله ذات لیله فی بعض الحاجه فخرج النبی صلی الله علیه و آله و هو مشتمل علی شیء لا ادری فلما فرغت من حاجتی قلت ما هذا الذی انت مشتمل علیه فکشفه فاذا حسن و حسین علیهماالسلام علی ورکه فقال هذان ابنای و ابنا بنتی اللهم انی احبهما فاحبهما و احب من یحبهما . اسامه بن زید میگوید شبی برای حاجتی خدمت پیغمبر رفتم در خانه را کوبیدم حضرت خودش تشریف آورد و با خود چیزی داشت که من ندانستم آن چیست چون کارم با آنحضرت تمام شد عرض کردم : این چیست که با خودتان دارید ؟ چون حضرت بمن نشان داد دیدم حسین و حسن هستند که روی ران آنحضرت بودند آنگاه بمن فرمود اینها دو پسران من و پسران دختر منند خدایا من اینها را دوست دارم و تو هم دوستدار ایشانرا دوست بدار کسی را که دوستدار ایشان باشد .


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۱۴
حسام الدین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">