نفس مطمئنه
آیه های سرخ ـ نفس مطمئنه
عَنْ دَارِمِ بْنِ فَرْقَدٍ قَالَ : قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ـ علیه السلام ـ اقْرَؤُا سُورَهَ الْفَجْرِ فِی فَرَائِضِکُمْ وَ نَوَافِلِکُمْ فَإِنَّهَا سُورَهُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ـ علیه السلام ـ وَ ارْغَبُوا فِیهَا رَحِمَکُمُ اللَّهُ تَعَالَی ، فَقَالَ : لَهُ أَبُو أُسَامَهَ وَ کَانَ حَاضِرَ الْمَجْلِسِ وَ کَیْفَ صَارَتْ هَذِهِ السُّورَهُ لِلْحُسَیْنِ ـ علیه السلام ـ خَاصَّهً ، فَقَالَ : أَ لَاتَسْمَعُ إِلَی قَوْلِهِ تَعَالَی * یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ... * الْآیَهَ إِنَّمَا یَعْنِی الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ـ علیه السلام ـ فَهُوَ ذُو النَّفْسِ الْمُطْمَئِنَّهِ الرَّاضِیَهِ الْمَرْضِیَّهِ وَ أَصْحَابُهُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ هُمُ الرَّاضُونَ عَنِ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَ هُوَ رَاضٍ عَنْهُمْ وَ هَذِهِ السُّورَهُ فِی الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ـ علیه السلام ـ وَ شِیعَتِهِ وَ شِیعَهِ آلِ مُحَمَّدٍ ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ خَاصَّهً مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَهَ وَالْفَجْرِ کَانَ مَعَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ـ علیه السلام ـ فِی دَرَجَتِهِ فِی الْجَنَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ ... از حضرت امام جعفر صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده است که حضرت فرمودند : سورة مبارکة فجر را در نمازهای واجب و مستحب خویش بخوانید که آن سوره حضرت سید الشهداء ـ علیه السلام ـ است و به آن رغبت نشان دهید تا خداوند متعال بر شما رحمت خویش را بگستراند ... پس شخصی که در مجلس حاضر بود از امام ـ علیه السلام ـ سئوال نمود که : چگونه این سوره مختص حضرت سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ شده است؟ ؛ امام ـ علیه السلام ـ در پاسخ فرمودند که : آیا به فرمایش خداوند متعال که میفرماید : * یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ... * گوش نسپرده اید یقیناً یعنی حسین ابن علی ـ علیهما السلام ـ او دارای نفس مطمئنة راضیه و مرضیه است و اصحابش از آل محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در روز قیامت از خداوند متعال راضی اند و خداوند متعال نیز ازیشان راضی ست و این سوره مختص به سید الشهداء ـ علیه السلام ـ و شیعیان او و شیعیان آل محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می باشد و هر آنکس که بر خواندن این سوره مداومت نماید در بهشت و در درجة آنحضرت با او همنشین خواهد بود بدرستی که خداوند متعال عزیز و حکیم است. بحارالانوار ج44 ، ص218 و 219.